Για το ψήφισμα μιας ΕΛΜΕ

Σε πρόσφατη γενική συνέλευση της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας (πρόκειται για τοπικό σωματείο καθηγητών δημόσιων σχολείων) υιοθετήθηκε ψήφισμα που αντιγράφω αυτούσιο:

ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ

Η Γενική Συνέλευση της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας, καλεί τα μέλη της να δραστηριοποιηθούν στους συλλόγους διδασκόντων ώστε να μην παίρνονται αποφάσεις υλοποίησης προγραμμάτων τα οποία απαιτούν για την συμμετοχή των μαθητών σε αυτά την καταβολή μεγάλων χρηματικών ποσών από τις οικογένειες.

Σε μια περίοδο που το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας οδηγείται στην ανέχεια, είναι απαράδεκτο εκπαιδευτικοί σε δημόσια σχολεία να υλοποιούν δράσεις που απευθύνονται στους «έχοντες» και «κατέχοντες».

Η αναζήτηση χορηγών, η εμπορευματοποίηση της γνώσης και του πολιτισμού, παραδίνει το σχολείο και κατ’ επέκταση τα παιδιά στα χέρια της αγοράς. Πρέπει ως εκπαιδευτικοί να αντισταθούμε σ’ αυτό και να μην επιτρέπουμε αβίαστα στους συλλόγους μας να αποφασίζουν τέτοιες δράσεις.

Κάτι δεν μου πάει καλά μ’ αυτό το “δημοκρατικό” ψήφισμα. Ανάμεσα στ’ άλλα, και γιατί έχω κι εγώ συμμετάσχει (μερικές φορές έχω πρωταγωνιστήσει) στο παρελθόν σε τέτοια προγράμματα. Ώστε ήμουν τόσα χρόνια απαράδεκτος και δεν το ήξερα; Καλόμαθα να δέχομαι ευχαριστίες και συγχαρητήρια, τώρα μαθαίνω ότι υπηρετούσα την πλουτοκρατία.

Ας τα πάρουμε από την αρχή για όσους είναι απ’ έξω. Όταν οι συνάδελφοι μιλούν για προγράμματα που απαιτούν «την καταβολή μεγάλων χρηματικών ποσών», εννοούν τις εκδρομές. Για κανέναν άλλο λόγο δεν απαιτούνται χρήματα από τους μαθητές. Επειδή από καιρό κυκλοφορούσαν σχετικές φήμες και επειδή κάτι σκόπευα να οργανώσω και για φέτος, το κουβέντιαζα το θέμα με αρκετούς συναδέλφους, μερικούς μάλιστα “αρμόδιους” ή μισο-αρμόδιους. Η αλήθεια είναι ότι για πρώτη φορά συνάντησα από μερικούς (και) δυσπιστία και αμφιβολίες και λυσσασμένη απόρριψη. Οι συνομιλίες μου αυτές με έφεραν στη δυσάρεστη θέση να γνωρίζω όχι μόνο τι λέει το παραπάνω ψήφισμα αλλά και τι είχαν στο μυαλό τους αρκετοί από τους υποστηρικτές του.

Αναρωτιέμαι και ρωτάω: Ποιες εκδρομές; Όλες; «Εεε, όχι όλες. Κυρίως οι εκδρομές στο εξωτερικό πρέπει να αποκλειστούν. Γιατί αυτές; Διότι απαιτούν περισσότερα χρήματα και διότι δεν ενισχύουν την ντόπια οικονομία τώρα που η πατρίδα περνά δύσκολες ώρες» κτλ. κτλ. Αυτό εξάλλου λέει και το ψήφισμα: «σε μια περίοδο που το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας οδηγείται στην ανέχεια».

Απάντηση 1: Οι καλύτερες στιγμές της καριέρας μου ήταν όταν έφερα σε επαφή Έλληνες και ξένους μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς. Μιλώ βέβαια για προγράμματα συνεργασίας μεταξύ ευρωπαϊκών σχολείων. Πρέπει να επιχειρηματολογήσω; Το βρίσκω περιττό. Αλλά και χωρίς τέτοια συνεργασία, το όφελος για τους μαθητές μας ήταν μεγάλο. Και στο τελευταίο κωλοχώρι της Δανίας ή της Τσεχίας αν πάει ο μαθητής μας, θα καταλάβει αμέσως και άμεσα (για βιωματικότητα δεν μιλούν οι παιδαγωγίσκοι μας;) τι θα πει πολιτισμός και τι βαρβαρότητα.

Αντίθετα, τις χειρότερες στιγμές μου τις έχω ζήσει κατά τη διάρκεια σχολικών εκδρομών στην περήφανη ελληνική επικράτεια. Σκυλάδικα, σκυλοντίσκο, σκυλάδικα μεταμφιεσμένα σε ρεμπετάδικα, σκυλόμπαρα, πορνόμπαρα κ.τ.τ. Την τελευταία μάλιστα δεκαετία τα πράγματα χειροτέρεψαν. Απ’ ό,τι θυμάμαι, στα χρόνια του ’80 και του ’90 οι μαθητές “διασκέδαζαν” το βράδυ (ούτως ή άλλως, καλύτερα από ό,τι τώρα) αλλά το πρωί ήμασταν όλοι πανέτοιμοι για το Αχίλλειο ή την παλιά πόλη της Ρόδου. Οι τωρινοί μπαίνουν (οι μισοί) σ’ ένα μουσείο και βγαίνουν τρέχοντας σε δέκα λεπτά –και γκρινιάζουν κι από πάνω! Κι αν χρειαστεί ν’ ανηφορίσουν στις Μηλιές, τους βγαίνει η γλώσσα έξω.

Απάντηση 2: «Έχοντες και κατέχοντες» (Έχω την έντονη υποψία ότι αυτή τη φράση τη χρησιμοποίησε πρώτος ο Σημίτης. Κάνω λάθος;) Αν ένας μαθητής μαζεύει 20 ευρώ κάθε μήνα, στα τρία χρόνια θα έχει αποταμιεύσει 720 ευρώ. Είναι το ποσό που φτάνει και περισσεύει για να συμμετάσχει σε εκδρομή στο εξωτερικό όταν φτάσει στην τρίτη τάξη· όχι απλώς για να πληρώσει τη συμμετοχή του αλλά και για να αγοράσει δώρα για τη μαμά του, τον θείο του, τους φίλους του… Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να λέγεσαι Βαρδινογιάννης για να βάζεις στην άκρη 20 ευρώ το μήνα, ακόμα και σήμερα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να επιτρέπεται στο σχολείο να κάνει έναν σοβαρό προγραμματισμό (γιατί τώρα δεν τον κάνει ή δεν το αφήνουν να το κάνει).

Αν, βέβαια, έρθει μια μέρα ο κανακάρης στο σπίτι και πει «μπαμπά, πέσε 600 ευρώ για την εκδρομή μου», αυτό όντως είναι κεραμίδα και ο καθένας μπορεί να δυσφορεί. Όταν φέτος προσπαθούσα να οργανώσω μια ανταλλαγή (με φιλοξενία) με ισπανικό σχολείο και υπολόγισα ότι θα χρειάζονταν γύρω στα 350 ευρώ για το ταξίδι, κάποιοι γονείς διαμαρτυρήθηκαν. (Περιέργως, κανείς δεν αντέδρασε όταν το ίδιο πάνω-κάτω ποσό απαιτήθηκε και για μια εκδρομή στην Καβάλα. Άρα; Κάτι προς το χρυσό μού γυαλίζει.)

Απάντηση 3: «Σήμερα δεν είναι εύκολο για πολλούς να μαζεύουν ούτε 20 ευρώ το μήνα· δεν το ξέρεις;» Και βέβαια το ξέρω, και υπερθεματίζω. Άνθρωποι που δεν είχαν τα λεφτά για εκδρομή υπήρχαν και τα προηγούμενα χρόνια. Δεν το ήξεραν οι ευαίσθητοι καθηγητές; Δεν το είχαν πάρει είδηση; Μήπως επειδή τότε δεν είχαμε «κρίση», νόμιζαν ότι ζούσαμε σε κάποια εξισωτική κοινωνία; Μήπως τους είχε διαφύγει επειδή τα εισοδήματα των ίδιων –νόμιμα, ημινόμιμα και ημιπαράνομα– ήταν μεγαλύτερα από τα σημερινά (και κλαιγόμασταν μόνο γιατί ο σουηδός συνάδελφος έπαιρνε περισσότερα); Και φτωχοί υπήρχαν πάντοτε, και πάμφτωχοι, και μετανάστες, και τσιγγάνοι, και άστεγοι ακόμα. Και τα παιδιά τους δεν είχαν χρήματα ούτε για μια ημερήσια εκδρομή από την Αθήνα στην Κόρινθο. Το ξέρω καλά, γιατί πολλές φορές κανονίζαμε εν κρυπτώ με τους εκπροσώπους των μαθητών να εξοικονομήσουμε μερικά εισιτήρια και για τους μη έχοντες.

Και οι μετανάστες, όταν κατάφερναν μετά από λίγα χρόνια να σταθούν στα πόδια τους (τότε που ακόμα δεν τους δέρναμε ούτε τους μαχαιρώναμε ούτε τους καίγαμε), έρχονταν από τους πρώτους να δηλώσουν τη συμμετοχή των παιδιών τους. Γιατί ήξεραν ή διαισθάνονταν πού βρίσκεται η αληθινή παιδεία, όπως ακριβώς και οι παππούδες μας.

Γιατί λοιπόν τόσα χρόνια δεν έδειχναν κάποιοι εκπαιδευτικοί την ίδια «ευαισθησία»; Μήπως γιατί η κρίση δεν είχε χτυπήσει και το δικό τους πορτοφόλι;

Απάντηση 4: Τι είπατε; Να κάνουμε εκδρομές μόνο στο εσωτερικό; Για να ενισχύσουμε, λέει, τη ντόπια οικονομία; Βρε, καλώς τους εθνικόφρονες! Όπως τότε που δεν ψωνίζαμε τυρί Ολλανδίας για να στεναχωρηθούν οι τουλίπες (αλλά βεβαίως αγοράζαμε BMW)… Ας μην ξαναγράψω για το πόσο τα σκυλάδικα ενισχύουν την εθνική οικονομία. Ας πω μόνο ότι πολλά προγράμματα επισκέψεων στο εξωτερικό γίνονται με ανταλλαγές αλλά και ότι οι Έλληνες τουρίστες στο εξωτερικό φέρνουν ξένους τουρίστες στην Ελλάδα. Αλλά, τέλος πάντων, αυτά είναι υψηλά μαθηματικά για τους ανεμίζοντες την γαλανόλευκη στα γήπεδα και τους τρόφιμους των προποτζήδικων.

Απάντηση/σχόλιο 5: Καταλαβαίνει κανείς την τελευταία παράγραφο του ψηφίσματος; Εννοώ, καταλαβαίνει κανείς ποια σχέση έχει με τα προηγούμενα; Τι δουλειά έχουν εδώ η «αναζήτηση χορηγών», η «εμπορευματοποίηση της γνώσης και του πολιτισμού», η παράδοση του σχολείου και των παιδιών (!) στα χέρια της αγοράς; Θέλει να πει κάτι ο συντάκτης/ποιητής που μου διαφεύγει; Μήπως οι ψηφίσαντες; Σκέφτομαι… σκέφτομαι… και δεν καταλαβαίνω. Ζήτησε ποτέ κανένα δημόσιο σχολείο χορηγία για να κάνει εκδρομή; Ποιο; Εμπορευματοποίησα εγώ τη γνώση όταν συνόδευσα μαθητές στο Βόλο ή στο Στρασβούργο; Πώς; Ή μήπως αυτό θα γίνει τώρα που έχουμε «κρίση», αλλά δεν ίσχυε στο παρελθόν, όταν είχαμε «ανάπτυξη»; Χλωμό μου φαίνεται. Αυτά τα χέρια της αγοράς κάπως τα καταλαβαίνω. Ναι, βέβαια, για να πάμε από εδώ ώς την Κηφισιά, πρέπει να πληρώσουμε. Παλιότερα όμως δεν πληρώναμε; Τώρα εμφανίστηκε η αγορά; Η αγορά υπάρχει μόνο όταν φτωχαίνουμε, ενώ όταν πλουτίζουμε εξαφανίζεται; Μάλλον λάθος κάνω πάλι…

Αυτή η παράγραφος φαίνεται ότι παρεισέφρησε από άλλο ψήφισμα. Αλλιώς, έχουμε εδώ ένα τεράστιο λογικό άλμα, άξιο ολυμπιακού μεταλλίου. Καν’νας φιλόλογος-εκθεσάς ανάμεσα στους συντάκτες και τους ψηφίσαντες δεν υπήρχε;

ΥΓ: «Φαιοκόκκινο». Ποτέ δεν μου άρεσε αυτή η λέξη, όμως τώρα τριγυρνά συνέχεια στο μυαλό μου…

Εἷς εὐρωπαῖος ἐκπαιδευτικός

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: